Peperiksaan tidak perlu ditakuti. Jika segala pesediaan untuk peperiksaan |
telah dibuat. Tiada apa yang perlu dikhuatirkan. |
Berserah kepada Allah, Yakin dan bertawakkal. |
Usaha hak kita, tetapi kejayaan Allah yang kurniakan |
Mulakan setiap usaha dengan Basmallah |
بسم الله الر حمن الر حيم |
Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang |
Doa penerang hati |
أَللهُمَّ افْتَحْ عَلَيْنَا حِكْمَتَكَ وَانْشُرْ عَلَيْنَا مِنْ خَزَائِنِ |
رَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ |
Ya Allah bukakanlah hikmahMu, dan turunkanlah rahmat dari khazanahMu |
kepada kami, Wahai Tuhan yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang |
- Amalkan setiap kali belajar dan baca ketika berada di bilik peperiksaan. - |
Doa apabila terlupa |
سُبْحَانَ مَنْ لا يَنَامُ وَلايَسْهُو آللهُمَّ ذِكِّرْنِى مَانَسِيْتُ |
Maha Suci Tuhan yang tidak pernah Tidur dan tidak lupa, |
Ya Allah peringatkanlah aku apa yang aku lupa. |
- Salawat ke atas Nabi s.a.w. dan baca doa ini ketika terlupa - |
Doa minta tambah ilmu |
آللهُمَّ انْفَعْنِى بِمَا عَلَّمْتَنِى , وَعَلِّمْنِى مَايَنْفَعُنِى |
وَارْزُقْنِى عِلْمًا يَنْفَعُنِى وَزِدْنِى عِلْمًا |
Ya Allah , jadikan daku berguna untuk masyarakat dengan ilmu |
yang engkau kurniakan kepadaku, |
Dan kurniakanlah daku pengetahuan yang berguna untuk diriku |
serta tambahilah daku ilmu pengetahuan |
- Elok dibaca untuk mendapat ilham bagi menjawab soalan - |
Doa mendapat petunjuk |
رَبَّنَا لا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا |
مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ |
Wahai Tuhan kami , janganlah Engkau sesatkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk |
dan berikanlah rahmatMu, sesungguhnya Engkau Maha Pemberi |
-Selalulah memohon kepada Allah agar sentiasa mendapat petunjuk. - |
Doa mudahkan hafalan |
آللهُمَّ ارْزُقْنَا يَا رَبِّ فَهْمَ النَّبِيْيِنَ وَحِفْظَ آلْمُرْسَلِيْنَ |
وَإِلْهَامَ آلْمَلائِكَةَ آلْمُقًرَّبِيْنَ فِى عَافِيَةِ يَااَرْحَمَ آلرٌّاحِمِينِ |
Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman para Nabi dan hafazan para Rasul |
dan ilham dari para Malaikat yang menghampiri denganMu |
kurniakanlah kesihatan wahai Tuhan yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. |
- Amalkan doa ini. Mudah-mudahan Allah memudahkan hafalan. - |
Dipetik daripada : Diari Siswa Islam 93 |
Hak Cipta penerbit asal |
DOA-DOA LAIN YANG BERKAITAN |
Doa untuk mengulangkaji |
اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَسْأَلُكَ فَهْمَ النَّبِيِّيْنَ وَحِفْظَ الْمُرْسَلِيْنَ وَالْمَلاَئِكَةِ الْمُقَرَّبِيْنَ اَللَّهُمَّ اجْعَلْ لِسَانِيْ عَامِرًا بِذِكْرِكَ وَقَلْبِيْ مَلِيْئًا بِخَشْيَتِكَ، إِنَّكَ عَلَى مَا تَشَاءُ قَدِيْرٌ |
“Ya Allah! Aku memohon daripadaMu kefahaman para nabi, ingatan para rasul dan malaikat terhampir. Ya Allah! Jadikanlah lidahku basah dengan zikir kepadaMu, hatiku dipenuhi dengan takut kepadaMu. Sesungguhnya Engkau maha berkuasa di atas segala apa yang Engkau kehendaki.” |
Doa setelah selesai mengulangkaji |
اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْتَوْدِعُكَ مَا قَرَأْتُ وَمَا فَهِمْتُ وَمَا حَفِظْتُ فَرُدَّهُ إِلَيَّ عِنْدَ حَاجَتِيْ إِلَيْهِ، إِنَّكَ عَلىَ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْر |
“Ya Allah! Sesungguhnya aku menitip apa yang aku baca, faham dan hafal kepadaMu. Maka kembalikanlah ia kepadaku ketika aku memerlukannya. Sesungguhnya Engkau maha berkuasa di atas segala sesuatu.” |
Doa ketika masuk bilik peperiksaan |
وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ
|
“Dan katakanlah: “Wahai Tuhanku! Masukkanlah daku dengan kemasukan yang benar lagi mulia, serta keluarkanlah daku daripadanya dengan cara keluar yang benar lagi mulia; dan berikanlah kepadaku daripada sisiMu hujah keterangan serta kekuasaan yang menolongku.” |
Doa ketika menerima kertas peperiksaan |
قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِي يَفْقَهُوا قَوْلِي. |
“Wahai Tuhanku, lapangkanlah bagiku dadaku. Dan mudahkanlah bagiku tugasku. Dan lepaskanlah simpulan daripada lidahku, supaya mereka faham perkataanku.” |
Doa Nabi Musa a.s. |
Doa memohon dilepaskan dari kesusahan menjawab soalan |
ياَ حَيُّ يَا قَيُّوْمُ، بِرَحْمَتِكَ أَسْتَغِيْثُ |
“Wahai Tuhan yang maha hidup lagi maha berdiri dengan sendirinya. Dengan rahmatMu aku bermohon pertolongan.” |
اَللَّهُمَّ لاَ سَهْلَ إِلاَّ مَا جَعَلْتَهُ سَهْلاً وَأَنْتَ تَجْعَلُ الْحَزَنَ الصَّعْبَ إِنْ شِئْتَ سَهْل |
“Ya Allah! Tidak ada kesenangan melainkan pada perkara yang engkau jadikan kesenangan padanya. Dan engkau menjadikan kedukacitaan dan kesukaran sebagai mudah dan senang jika Engkau kehendaki.” |
Doa ketika terlupa jawapan |
اَللَّهُمَّ يَا جَامِعَ النَّاسِ لِيَوْمٍ لاَ رَيْبَ فِيْهِ
|
“Ya Allah! Tuhan yang menghimpunkan manusia pada hari yang tiada keraguan padanya. Himpunkan barangan dan maklumat yang hilang daripadaku |
Sunday, May 13, 2012
DO'A MENGHADAPI PEPERIKSAAN
Cinta, Kahwin dan Cerai
Ibu bapa wajar bantu selamatkan perkahwinan anak
MUTAKHIR ini, akhbar menyiarkan pelbagai kisah artis Malaysia berkahwin beberapa bulan, kemudian mengalami masalah rumah tangga dan bercerai. Kisah perkahwinan dan perceraian artis pula memang disukai ramai kerana mereka adalah golongan selebriti yang dikenali. Seorang penulis ada menyebut bahawa tahun ini adalah tahun artis berkahwin dan bercerai. Namun, beliau menyatakan berkahwin dan bercerai bukan saja berlaku kepada artis tetapi kepada orang biasa juga. Agak menarik untuk dikupas.
Perkahwinan sememangnya menyatukan dua insan berbeza latar belakang, datang daripada dua keluarga berlainan dan dibesarkan dengan pendekatan berbeza oleh ibu bapa mereka. Maka, sudah tentu wujud perbezaan antara mereka sama ada daripada segi cara berfikir, pembawaan diri, penilaian terhadap sesuatu perkara dan pendekatan diambil apabila berdepan masalah.
Perbezaan itu seharusnya ditangani dengan baik, hati terbuka dan berlapang dada di antara pasangan berkahwin. Islam menekankan supaya suami melayani isteri dengan penuh tanggungjawab dan kasih sayang, bukan secara kekasaran atau kekerasan. Kedua-dua belah pihak disaran supaya bergaul, menjalinkan hubungan dengan baik dan harmoni. Ini dijelaskan Allah dalam firman-Nya yang bermaksud: “Dan bergaullah dengan mereka (isteri-isterimu) dengan cara yang makruf.” - (Surah al-Nisaa’, ayat 19)
Kadang-kala kita melihat ada suami melayan isteri dengan ganas, pantang tersilap akan dimarah dan diherdik dengan kata-kata kesat walaupun di hadapan orang ramai. Bahkan ada yang dipukul dan lain-lain perlakuan tidak wajar.
Ini sebenarnya berlawanan dengan ajaran Rasulullah SAW. Baginda berjaya menzahirkan hubungan kekeluargaan yang sangat tulus dengan semua isterinya dan dinyatakan dalam sabda Baginda yang bermaksud: “Sebaik-baik kamu ialah mereka yang berbuat baik kepada ahli (keluarganya) dan aku di kalangan kamu adalah orang yang paling baik dengan ahliku.” - (Riwayat Ibn Majah)
Apabila berlaku perbezaan, Islam menyarankan supaya kita melihat perbezaan itu daripada sudut positif sebagaimana firman Allah SWT yang bermaksud, “Jika kamu benci kepada mereka (disebabkan tingkah lakunya, janganlah kamu terburu-buru menceraikan mereka). Kerana boleh jadi kamu bencikan sesuatu, sedangkan Allah hendak menjadikan apa yang kamu bencikan itu kebaikan yang banyak (untuk kamu).” (Surah al-Nisa', ayat 35)
Jika isteri melakukan sesuatu perkara yang buruk dan berlawanan dengan syariah serta menderhaka kepada suaminya atau dipanggil nusyuz, maka apakah yang seharusnya dilakukan? Allah berfirman yang bermaksud: “Wanita yang kamu khuatiri nusyuznya maka nasihatilah mereka dan pisahkan diri daripada tempat tidur mereka, dan pukul mereka, kemudian jika mereka mentaatimu maka janganlah kamu mencari jalan untuk menyusahkannya.” - (Surah al-Nisaa, ayat 35)
Pentafsir seperti al-Tabari menyebut jika rumah tangga dibina menghadapi masalah dan ia berpunca daripada sikap nusyuz isteri, maka hendaklah isteri itu diberi peringatan supaya kembali taat kepada Allah dan melaksanakan hak suami ke atasnya. Jika isteri nusyuz dengan meninggalkan tempat tidur, maka hendaklah ditegur dengan kata-kata nasihat seperti, “Bertakwalah kamu kepada Allah dan kembalilah ke katilmu.”
Tindakan kedua, jika isteri masih berlaku nusyuz ialah suami meninggalkannya dan tidak melakukan persetubuhan bersama isterinya. Dalam keadaan ini, al-Tabari mentafsirkan bahawa ada dua cara dibolehkan iaitu suami masih tidur bersama isteri di atas katil yang sama tetapi tidak melakukan persetubuhan. Cara kedua ialah suami meninggalkan isterinya iaitu tidak tidur bersama tetapi masih berada dalam ruang lingkup rumah yang didiami oleh pasangan terbabit.
Jika selepas dua tindakan dilakukan tetapi isteri masih tetap berlaku nusyuz, maka tindakan seterusnya ialah suami boleh memukul isterinya dengan pukulan yang tidak mencederakannya sehingga isteri berubah dan kembali taat kepada Allah dan suaminya. Jika isteri sudah kembali taat maka suami tidak boleh lagi mengambil tindakan seperti dinyatakan di atas.
Peruntukan pukul dijadikan alasan oleh sesetengah pihak sebagai bukti Islam menindas wanita kerana membenarkan suami memukul isteri. Sebenarnya, peruntukan itu adalah satu alternatif penguatkuasaan disiplin diperuntukkan sebagai jalan terakhir membentuk salah laku isteri jika ada.
Ia bukan galakan kerana jika begitu, sudah tentu ada ditunjukkan Nabi SAW mengambil tindakan itu ke atas isterinya. Realitinya, Nabi SAW sendiri tidak pernah memukul isteri Baginda, bahkan Baginda mengutuk mana-mana lelaki yang memukul isteri pada waktu siang dan menidurinya pula di waktu malam. Ini menunjukkan Nabi sangat menekankan rahmah, hubungan mesra dijalankan dan bukannya hubungan tegang dengan hukuman dan deraan.
Bagaimana jika salah laku atau permasalahan berpunca daripada suami ataupun berpunca daripada kedua-dua belah pihak suami dan isteri? Apakah yang harus dilakukan untuk menyelesaikannya? Menurut Ibn Kathir, ayat 34 surah al-Maidah sebenarnya adalah berkait rapat dengan ayat 35 surah sama iaitu Allah SWT berfirman yang bermaksud, “Dan jika kamu khuatirkan ada perbalahan antara keduanya, maka kirimlah dari keluarga lelaki dan dari keluarga perempuan. Jika keduanya bermaksud mengadakan pembaikan, nescaya Allah memberi taufik kepada suami isteri itu.”
Wajar atau tidak ibu bapa campur tangan apabila sesuatu pasangan bergaduh dan hubungan menjadi tegang? Jawapannya adalah wajar demi kesejahteraan dua pasangan terbabit. Kemungkinan dengan campur tangan daripada keluarga, hubungan pasangan bermasalah boleh diselesaikan dan bahtera perkahwinan mereka dapat diselamatkan daripada karam.
Ini jarang berlaku dalam masyarakat kita. Selalunya yang kita dengar adalah apabila berlaku perselisihan, ada ibu bapa mengambil sikap berkecuali dan hanya menyebut, “Pandai-pandailah kamu selesaikan masalah rumah tangga kamu.” Pendekatan ibu bapa seperti ini adalah silap dan ia tidak menepati apa yang Allah sarankan.
Dalam setiap urusan perkahwinan, ibu bapa dan keluarga adalah antara golongan paling sibuk meraikan pasangan, justeru, apabila berlaku masalah, wajar ibu bapa berusaha menolong bagi menyelesaikan secara baik. Ibu bapa suami dan ibu bapa isteri perlu berbincang mengenai cara untuk menyelamatkan hubungan perkahwinan, bukannya menyalahkan pihak satu lagi.
Bahkan, jika ibu bapa gagal berperanan, maka, abang, kakak, bapa saudara dan lain-lain juga wajar menghulurkan tangan, mengambil tahu serta berusaha untuk menyelamatkan sesebuah ikatan perkahwinan yang dibina.
Nafkah Anak
Bapa wajib kerja untuk bayar nafkah anak
Soalan
APAKAH keputusan akan dibuat mahkamah atas tuntutan nafkah anak jika tuntutan itu melebihi kemampuan pendapatan saya iaitu RM1,400. Tuntutan yang dibuat, iaitu nafkah setiap anak RM500 seorang setiap bulan (jumlah keseluruhan RM1,500 sebulan); perbelanjaan sekolah RM200 setiap anak serta perbelanjaan Hari Raya RM1,000. Apakah mahkamah menentukan bayaran nafkah anak mengikut kemampuan seseorang atau ada garis panduan menetapkan bayaran itu dan apa akan jadi jika saya tidak dapat membayar tuntutan yang ditetapkan mahkamah?
Bapa tak mampu,
Kuala Lumpur
Jawapan
ISLAM mewajibkan nafkah anak disediakan oleh bapa. Kewajipan membayar nafkah anak berdasarkan firman Allah SWT bermaksud: "Kemudian jika mereka menyusukan anak untuk kamu, maka berikanlah kepada mereka upahnya" (Surah al-Talaq: ayat 6)
Kami percaya saudara memahami konsep kewajipan menyediakan nafkah itu, cuma persoalan saudara adalah berkaitan dengan kemampuan saudara melebihi daripada permintaan atau keperluan anak seperti yang dituntut oleh ibunya. Namun, jika bapa masih hidup, ada kemudahan kewangan dan berkemampuan berusaha serta bekerja, fuqaha sepakat mewajibkan bapa membiayai nafkah anak tanpa berkongsi dengan sesiapa walaupun ibu kepada anak itu.
Maka tiada alasan seseorang bapa berdalih tidak mampu menyara anaknya kerana gaji kecil. Setiap bapa pada masa kini akan sedaya upaya berusaha mendapatkan rezeki lebih untuk menyara anaknya, melainkan dia bercerai dengan ibu kepada anaknya menggunakan helah berpendapatan kecil dan tidak mampu menyara anak seperti dituntut.
Garis panduan yang digunakan oleh mahkamahmerujuk peda kemampuan bapa berdasarkan hadis Rasulukllah SAW diriwayatkan Aishah ra katanya: "Hindu binti Utbah berkata; Wahai Rasulullah, Abu Sufyan adalah seorang lelaki bakhil dan tidak tidak pernah memberi aku harta yang mengcukupi untuk aku dan anak aku melainkan harta yang aku ambil tanpa pengetahuannya. Lalu Rasulullah SAW bersabda: "Ambillah harta (Abu Sufyan) apa yang mencukupi untuk kamu dan anak kamu dengan baik."
Berdasarkan hadis itu jelas nafkah anak tetap menjadi kewajipan seorang bapa walau dalam apa juga keadaan. Jika bapa tidak memberi nafkah, maka ibu boleh mengambil harta bapa sekadar yang mencukupi bagi menampung perbelanjaan anak itu. Inilah menunjukkan ibu boleh menuntut nafkah anak dengan menyenaraikan setiap keperluan bulanan anak itu ke mahkamah.
Jika ia tidak mempunyai harta tapi mampu membuat kerja, wajib ke atasnya berusaha mencari kerja yang membolehkannya membiayai nafkah anaknya. Dengan itu bapa yang menganggur dan mengharapkan ibu membayar keperluan anak adalah lelaki yang tidak amanah dan berdosa mengabaikan tanggungjawabnya.
Oleh itu, ibu akan cuba membuktikan kepada mahkamah bapa berkemampuan bukan setakat dengan gaji bulanan malah merujuk juga wang simpanan di mana-mana akaun bank bapa, tabung haji, insurans bulanan, koperasi dan sebagainya. Mahkamah biasanya mengambil pendekatan membandingkan keperluan nafkah anak dengan kemampuan defendan untuk menentukan suatu nilai bagi nafkah anak.
Alasan pendapatan dipotong untuk membayar pinjaman peribadi, kad kredit, insurans diri atau tabungan haji bukanlah alasan yang kukuh untuk menentukan ketidakmampuan bapa. Mahkamah akan merujuk fiqh aulawiyyad dalam bab yang manakah satu perlu diutamakan di antara membayar pinjaman peribadi atau kad kredit dengan membayar nafkah anak yang hakiki, perlulah diutamakan yang wajib iaitu memberi nafkah kepada anak.
Kegagalan melaksana perintah mahkamah yang menetapkan nilai yang wajib bayar kepada anak boleh menyebabkan saudara dikenakan saman Penghutang Penghakiman di mana ibu boleh menuntut hutang iaitu bayaran nafkah anak yang tertunggak dibayar dengan mendapatkan Perintah Pemotongan pendapatan majikan saudara.
Jika saudara tiada majikan atau tidak bergaji tetap, tindakan penghinaan perintah mahkamah boleh dikenakan terhadap saudara yang boleh dikenakan hukuman penjara. Ibu itu juga boleh memohon penguatkuasaan perintah nafkah itu dikenakan terhadap saudara dengan menjual harta saudara yang sama nilainya dengan hutang nafkah tertunggak anak. Ingatlah, apa saja yang kamu nafkahkan pada jalan Allah SWT nescaya akan dibalas dengan cukup kepadamu dan kamu tidak akan dianiaya (dirugikan)( Surah Anfaal ayat 60).
Soalan
APAKAH keputusan akan dibuat mahkamah atas tuntutan nafkah anak jika tuntutan itu melebihi kemampuan pendapatan saya iaitu RM1,400. Tuntutan yang dibuat, iaitu nafkah setiap anak RM500 seorang setiap bulan (jumlah keseluruhan RM1,500 sebulan); perbelanjaan sekolah RM200 setiap anak serta perbelanjaan Hari Raya RM1,000. Apakah mahkamah menentukan bayaran nafkah anak mengikut kemampuan seseorang atau ada garis panduan menetapkan bayaran itu dan apa akan jadi jika saya tidak dapat membayar tuntutan yang ditetapkan mahkamah?
Bapa tak mampu,
Kuala Lumpur
Jawapan
ISLAM mewajibkan nafkah anak disediakan oleh bapa. Kewajipan membayar nafkah anak berdasarkan firman Allah SWT bermaksud: "Kemudian jika mereka menyusukan anak untuk kamu, maka berikanlah kepada mereka upahnya" (Surah al-Talaq: ayat 6)
Kami percaya saudara memahami konsep kewajipan menyediakan nafkah itu, cuma persoalan saudara adalah berkaitan dengan kemampuan saudara melebihi daripada permintaan atau keperluan anak seperti yang dituntut oleh ibunya. Namun, jika bapa masih hidup, ada kemudahan kewangan dan berkemampuan berusaha serta bekerja, fuqaha sepakat mewajibkan bapa membiayai nafkah anak tanpa berkongsi dengan sesiapa walaupun ibu kepada anak itu.
Maka tiada alasan seseorang bapa berdalih tidak mampu menyara anaknya kerana gaji kecil. Setiap bapa pada masa kini akan sedaya upaya berusaha mendapatkan rezeki lebih untuk menyara anaknya, melainkan dia bercerai dengan ibu kepada anaknya menggunakan helah berpendapatan kecil dan tidak mampu menyara anak seperti dituntut.
Garis panduan yang digunakan oleh mahkamahmerujuk peda kemampuan bapa berdasarkan hadis Rasulukllah SAW diriwayatkan Aishah ra katanya: "Hindu binti Utbah berkata; Wahai Rasulullah, Abu Sufyan adalah seorang lelaki bakhil dan tidak tidak pernah memberi aku harta yang mengcukupi untuk aku dan anak aku melainkan harta yang aku ambil tanpa pengetahuannya. Lalu Rasulullah SAW bersabda: "Ambillah harta (Abu Sufyan) apa yang mencukupi untuk kamu dan anak kamu dengan baik."
Berdasarkan hadis itu jelas nafkah anak tetap menjadi kewajipan seorang bapa walau dalam apa juga keadaan. Jika bapa tidak memberi nafkah, maka ibu boleh mengambil harta bapa sekadar yang mencukupi bagi menampung perbelanjaan anak itu. Inilah menunjukkan ibu boleh menuntut nafkah anak dengan menyenaraikan setiap keperluan bulanan anak itu ke mahkamah.
Jika ia tidak mempunyai harta tapi mampu membuat kerja, wajib ke atasnya berusaha mencari kerja yang membolehkannya membiayai nafkah anaknya. Dengan itu bapa yang menganggur dan mengharapkan ibu membayar keperluan anak adalah lelaki yang tidak amanah dan berdosa mengabaikan tanggungjawabnya.
Oleh itu, ibu akan cuba membuktikan kepada mahkamah bapa berkemampuan bukan setakat dengan gaji bulanan malah merujuk juga wang simpanan di mana-mana akaun bank bapa, tabung haji, insurans bulanan, koperasi dan sebagainya. Mahkamah biasanya mengambil pendekatan membandingkan keperluan nafkah anak dengan kemampuan defendan untuk menentukan suatu nilai bagi nafkah anak.
Alasan pendapatan dipotong untuk membayar pinjaman peribadi, kad kredit, insurans diri atau tabungan haji bukanlah alasan yang kukuh untuk menentukan ketidakmampuan bapa. Mahkamah akan merujuk fiqh aulawiyyad dalam bab yang manakah satu perlu diutamakan di antara membayar pinjaman peribadi atau kad kredit dengan membayar nafkah anak yang hakiki, perlulah diutamakan yang wajib iaitu memberi nafkah kepada anak.
Kegagalan melaksana perintah mahkamah yang menetapkan nilai yang wajib bayar kepada anak boleh menyebabkan saudara dikenakan saman Penghutang Penghakiman di mana ibu boleh menuntut hutang iaitu bayaran nafkah anak yang tertunggak dibayar dengan mendapatkan Perintah Pemotongan pendapatan majikan saudara.
Jika saudara tiada majikan atau tidak bergaji tetap, tindakan penghinaan perintah mahkamah boleh dikenakan terhadap saudara yang boleh dikenakan hukuman penjara. Ibu itu juga boleh memohon penguatkuasaan perintah nafkah itu dikenakan terhadap saudara dengan menjual harta saudara yang sama nilainya dengan hutang nafkah tertunggak anak. Ingatlah, apa saja yang kamu nafkahkan pada jalan Allah SWT nescaya akan dibalas dengan cukup kepadamu dan kamu tidak akan dianiaya (dirugikan)( Surah Anfaal ayat 60).
Satu Lagi Ulama Besar Sulsel Wafat
AHAD, 13 MEI 2012
MAKASSAR,- "Innaliillahi wainna ilaihirajiun. Sulsel kehilangan lagi ulama besar." Demikian pesan duka yang disebar Kantor Kementerian Agama Wilayah Sulsel, Minggu (13/5/2012) pagi, mengabarkan wafatnya Anre Gurutta, KH Wahab Zakaria MA, salah satu pimpinan pondok pesantren Darul Dakwah wal Irsyad (DDI) Mangkoso, Barru, Sulsel.
Gurutta Wahab Zakaria, (65) wafat di RS Awal Bross, Jl Urip Sumiharjo, Makassar, sekitar pukul 07.45 Wita, Minggu pagi.
Pusat Informasi NU Siaga Sulsel, bahkan mengabarkan berita duka ini, dan menyebarkannya kepada sekitar 120 ribu member SMS Centernya dengan menggunakan penaggalan hijriyah.
"Innalillahi, Ahad 21 Jumadil Akhir 1433 H, Gurutta Wahab Zakaria MA, ulama kharismatik Sulsel dan meninggalkan kita. Kirimkan Alfatihah kepada beliau," demikian bunyi pesan itu.
Kasubag Hukum, Hubungan Masyarakat Kantor Kemenag Sulsel Muhammad Tonang, Sabtu (12/5/2012) siang, bahkan sudah mengabarkan kondisi ulama yang pernah menjadi anggota DPRD Barru, dua periode ini.
"Gurutta Wahab terjatuh setelah acara akad nikah keluarganya di Soppeng. Saat ini, Gurutta Wahab dalam perjalanan menuju RS. Faisal Makassar dalam kondisi tidak sadar. Mohon kepada seluruh alumni agar mengirimkan do'a semoga Gurutta Wahab lekas siuman dan tdk terjadi apa2. Bagi yang berdomisili di Makassar, bisa bersama-sama menunggu kedatangan Gurutta di RS. Faisal ba'da Maghrib."
Belakangan, setelah kondisinya yang tak sadarkan diri, Gurutta Wahab dipindahkan ke RS Awal Bross, rumah sakit milik keluarga anggota DPD RI M Aksa Mahmud.
Bersama Pemimpin DDI Mangkoso, AGH Faried Wadjedi MA, almarhum Gurutta Wahab termasuk salah seorang ulama yang ikut memordinisasi model pendidikan di Ponpes DDI Mangkoso, di paruh awal dekade 1980-an.
Gurutta, yang selama 10 tahun dan meraih master bidang bahasa arab dan pendidikan di Universitas Al Azhar Kairo ini, ikut membantu perubahan model pendidikan diniyah ala santri sorongan (mappangaji dan makkanre guru dengan duduk bersila di masjid dan rumah kiai)
Menjadi model klasikal.
Almarhumlah yang menggagas pendidikan diniyah terfokus setahun kepada calon santri dengan hanya mempelajari lima mata pelajaran klasikal selama setahun penuh, dengan jumlah rombongan belajar hanya 25 satu kelas. Model pendidikan itu dinamai Iddadiyah, atau kelas persiapan selama setahun.
Bersama Gurutta Wadjedi, ulama kelahiran Pamekasan, Madura ini jugalah yang merintis pemisahan kampus putra dan putri DDI Mangkoso tahun 1986.
Kini, almarhum menjadi pimpinan Kampus Putra DDI Mangkoso di bukit Tonronge, sekitar 2 km dari kampus pusat DDI Mangkoso, di Jl Poros Makassar Parepare, km 86.