Thursday, April 19, 2012

Hikmah Kejadian Siang Dan Malam.


Asasalamualaikum
Disini saya terfikir untuk menulis tentang hikmah kejadian siang dan malam,
Langit yang terbentang tanpa tiang dari bawah dan tali dari atas dan tidak diketahui keluasannya. Matahari pula tidak pernah padam cahayanya. Bulan yang cahayanya memberikan keindahan malam, kerlipan bintang yang menjadi panduan para nelayan dan pemgembara. Tetapi aku tak tahu membaca arah melalui bentuk bintang. Teringin nak belajar, tapi tak ada siapa yang nak mengajar.
Ciptaannya begitu indah dan teratur. Matahari tetap terbit pada setiap pagi. Malam dan siang silih berganti membezakan waktu rehat dan waktu bekerja. Bumi yang mengelilingi matahari sambil membawa bulan yang turut mengorbit bumi. Semuanya beredar dalam falaknya dan tidak pernah berlaku sebarang perlanggaran antara bulan, bintang, bumi dan matahari. Kesemuanya menunjukkan wujudnya Allah dengan segala sifat kebesaran keesaan, kekuasaan dan kesempurnaan-Nya. Tetapi pernah tak korang terfikir mengenai hikmah kejadian siang dan malam. 
Dalil Kejadian Siang Dan Malam.
Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal. (Al-Imran 190).
(yaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): “Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka. (Al-Imran 191).

Antara Hikmah Kejadian Siang Dan Malam.
 1. Supaya kita berfikir mengenai kehebatan dan Kekuasaan Allah agar kita tunduk dan patuh kepada perintahnya.
 2. Supaya Otak dan badan kita boleh bekerja pada siang dan rehat pada waktu malam.
 3. Supaya kita boleh beribadat kepada Allah pada malam dengan melakukan Qiamullail.
 4. Supaya tumbuh-tumbuhan boleh melakukan proses fotosintesis untuk menghasilkan oksigen dan mengurangkan Karbon dioksida.
 5. Supaya kita boleh tengok matahari terbit di awal pagi dan turun di waktu senja.
Subhanallah, hebat sungguh ciptaan Allah. Sentiasa teratur dan tersusun mengikut hukum alam. Otak kita perlukan rehat pada malam hari, tetapi ramai mahasiswa menggunakan waktu malam untuk mengerah otak.  Bagi yang bekerja pada shift malam, badan mereka di kerah oleh kilang-kilang supaya banyak produk boleh dihasilkan. Kesian kat badan, jadi terbalik pulak. Tahukah anda, setiap hari terdapat 2 kali pemandangan indah yang kita boleh lihat. Terbit matahari dan terbenam matahari. Betul tak?  tetapi adakah kita melihat dan mengucapkan Syukur kepada Allah??  Fikir-fikirkan…

No comments: