Friday, June 22, 2012

Hikmah Sembelih binatang yang hendak di makan


Masa kecik dulu, aku selalu tertanya-tanya. Kenapa perlu sembelih ayam, lembu, kambing dan kerbau? Kesian bila tengok binatang tersebut di sembelih dan meronta-ronta selepas di sembelih. Tetapi Allah Maha Mengetahui segala sesuatu kerana Dialah yang menjadikan semua makhluk, oleh itu setiap perintah dan peraturanNya mesti mempunyai kebaikan dan hikmah disebaliknya. Sedangkan kita yang kurang ilmu tidak mengetahuinya.
Sembelihan haiwan ternakan yang diwajibkan dalam Islam, walaupun nampak kejam dari kaca mata orang barat kerana kita menggunakan pisau yang tajam untuk menyembelih leher haiwan secara terus, tapi ternyata ia mempunyai banyak kebaikan dan menghasilkan daging yang lebih selamat untuk dimakan berbanding dengan cara yang diamalkan oleh orang barat yang membuatkan haiwan pengsan dengan kejutan elektrik atau ubat pelali terlebih dahulu.
Cara sembelihan Islam ialah dengan memotong vena jugular, arteri karotid, trakea dan esofagus supaya darah dapat dikeluarkan dengan cepat dan banyak sekali. Orang barat mendakwa cara sembelihan mereka dapat mengurangkan rasa kesakitan binatang. Walau bagaimanapun, dakwaan mereka ini ternyata salah berdasarkan kepada hasil kajian perbandingan kedua-dua cara sembelihan yang dijalankan secara saintifik di Jerman.
Hasil kajian perbandingan ini menunjukkan:
1. Cara sembelihan Islam menghasilkan daging yang bersih daripada darah kerana semua darah disalurkan keluar dengan cepat, manakala cara sembelihan barat menyebabkan terdapat darah beku di dalam daging sebanyak 45% yang mana ini adalah berbahaya apabila dimakan, terutamanya kanak-kanak.
2. Cara sembelihan Islam, pada 3 saat pertama, haiwan yang disembelih tidak merasa sakit kerana lehernya dihiris dengan cepat menggunakan pisau yang tajam.
3. Pada 3 saat berikutnya, haiwan yang disembelih tidak sedarkan diri kerana semua darah keluar dengan cepat dari badan.
4. Selepas 6 saat ini, haiwan yang disembelih tidak merasa sakit langsung kerana hampir semua darah telah keluar dari badan. Dalam masa yang sama, jantung masih berdenyut lagi, dan dengan denyutan ini darah yang berbaki ditolak keluar lagi dari badan, dan ini menghasilkan daging yang bersih daripada darah dan ia selamat untuk pengguna. Sebaliknya, cara sembelihan barat menyebabkan haiwan berasa sakit kerana proses kematiannya mengambil masa yang lebih lama dan darah sempat membeku di dalam daging.
Begitulah kelebihan cara sembelihan Islam yang diamalkan. Dengan hasil kajian ini, maka tertolaklah dakwaan barat bahawa cara sembelihan adalah kejam kepada haiwan, walhal cara sembelihan mereka lebih kejam kerana menyakitkan haiwan yang disembelih.

Amalan di Bulan Syaaban


THURSDAY, JUNE 21, 2012


Sedar tak sedar kita kini sudah berada pada bulan Syaaban . Masa berlalu 
dirasakan begitu pantas sekali. Ini juga bermakna umur kita semakin meningkat 
dan sewajarnya kita sentiasa bermuhasabah iaitu sudahkah kita melaksanakan 
tanggungjawab yang diamanahkan oleh Allah kepada kita dengan sempurna, 
dan sudahkah kita bersedia dengan amalan-amalan yang akan dibawa menemui Allah?

Bulan Syaaban menyusul selepas daripada bulan Rejab. Manakala selepas itu, 
akan datang pula bulan yang mengandungi penuh rahmat iaitu bulan Ramadhan al-Mubarak.  

 Peristiwa besar yang berlaku pada pertengan bulan Syaaban ialah peristiwa 
yang berlaku pada tahun kedua hijrah iaitu peralihan kiblat daripada Baitul Maqdis 
ke Kaabah iaitu daripada Masjid al-Aqsa ke Masjid al-Haram. Perkara itu telah 
dirakamkan oleh Allah s.w.t. di dalam Surah al-Baqarah ayat 144 yang bermaksud:
"Kerapkali kami melihat engkau (wahai Muhammad) berulang-ulang menadah ke langit, 
maka kami benarkan engkau berpaling mengadap kiblat yang engkau sukai, 
oleh itu palingkanlah muka kearah al-Masjidil Haram (tempat letaknya kaabah) 
dan di mana sahaja kamu berada maka hadapkanlah mukamu ke arahnya…"

Selain daripada peristiwa tersebut, sesuatu yang sahih daripada nabi pada 
bulan Syaaban ini ialah nabi saw memperbanyakkan berpuasa sunat sebagai 
suatu persediaan menyambut ketibaan Ramadhan al-Mubarak. Dalam 
satu hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim Aisyah r.a menyatakan bahawa:


"Adalah Rasulullah saw sering berpuasa hingga kami menyangka bahawa baginda 
akan berpuasa berterusan. Dan baginda sering berbuka (tidak berpuasa) sehingga 
kami menyangka baginda akan berbuka (tidak berpuasa) seterusnya. Aku tidak
pernah melihat baginda berpuasa sebulan penuh kecuali pada bulan Ramadan,
 dan aku tidak pernah melihat baginda berpuasa sunat dalam sebulan yang lebih 
banyak daripada puasanya di bulan Syaaban."

Usamah bin Zaid pula menceritakan; "Saya telah bertanya kepada Rasulullah saw, 
wahai Rasulullah saya tidak pernah menyaksikan banyaknya puasa tuan pada
 lain-lain bulan seperti di bulan Syaaban", lalu Baginda menjawab, "Itulah bulan 
(Syaaban) di mana ramai manusia lalai mengenainya iaitu di antara bulan Rejab 
dan Ramadan, ini adalah bulan di mana segala amalan diangkat kepada 
Tuhan Pemilik Sekalian Alam. Oleh itu saya (Baginda) amat suka kiranya 
amalan saya diangkat ketika saya sedang berpuasa.'' 
(Hadis riwayat Imam Ahmad dan Nas'aei).

Justeru, daripada hadis-hadis di atas, kita mendapati bahawa nabi saw 
amat mengambil berat untuk memperbanyakkan puasa pada bulan Syaaban. 
Di samping itu, sesiapa yang masih berhutang puasa pada Ramadhan yang 
sebelumnya seperti wanita yang meninggalkan puasa kerana 'datang bulan', 
maka inilah waktu yang sesuai untuk mempastikan agar segala 'hutang' 
dilunaskan sebelum tibanya bulan Ramadhan. Sebagai mencontohi 
sunnah nabi, kita juga sewajarnya memperbanyakkan berpuasa sunat 
pada bulan Syaaban yang mulia ini.

Di samping berpuasa, kita juga boleh memperbanyakkan amalan-amalan 
sunat yang lain untuk mempertingkatkan keimanan dan ketakwaan 
kepada Allah dan sebagai suatu persediaan untuk memperbanyakkan 
lagi amalan pada bulan Ramadhan. Antara amalan yang boleh dilakukan 
selain daripada berpuasa ialah membaca al-Quran, bertaubat, beristighfar, 
berzikir, memperbanyakkan solat sunat, bersedekah bagi menolong 
meringankan penderitaan fakir miskin atau anak-anak yatim, melakukan 
amalan kebajikan, memohon keampunan untuk ibu-bapa, memohon restu 
kehadrat Allah s.w.t. bagi keselamatan dan kebahagiaan di dunia dan di 
akhirat dan sebagainya.

Persoalan seterusnya yang selalu timbul dalam masyarakat kita ialah amalan 
pada malam nisfu syaaban.   Menurut al-Qadhi Abu Bakar Ibnul Arabi , 
tidak ada satu hadis sahih mengenai keutamaan malam nisfu syaaban, 
dan semua hadis mengenainya bertaraf dhaif yang tidak boleh diamalkan. 
Walau bagaimanapun terdapat hadis mengenai fadilat malam nisfu syaaban 
yang dianggap Hasan oleh sebahagian ulamak . Hadis tersebut ialah: 
“Allah melihat kepada hamba-hambaNya pada malam nisfu Syaaban, 
maka Dia ampuni semua hamba-hambaNya kecuali musyrik
 (orang yang syirik) dan yang bermusuh (orang benci membenci)
 (Riwayat Ibn Hibban, al-Bazzar dan lain-lain). Al-Albani mensahihkan
 hadis ini dalam Silsilah al-Ahadis al-Sahihah.

Hadis ini tidak mengajar kita apakah bentuk amalan pada malam berkenaan. 
Oleh itu, amalan-amalan tertentu pada malam tersebut 
(sekiranya dianggap sebagai satu kemestian dan wajib seperti ‘mesti’ 
membaca Yasin sebanyak tiga kali, dan menunaikan solat-solat tertentu
 sempena nisfu syaaban) adalah bukan ajaran Nabi s.a.w.  
Inilah juga pendapat majoriti ulamak seperti Sayyid Sabiq, 
Prof Mutawalli Sya'rawi, Dr Abdul Karim Zaidan dan sebagainya.  
Oleh yang demikian, kita tidak boleh melakukan amalan-amalan 
yang tidak diasaskan oleh nabi dan yang bercanggah dengan 
hukum syarak seperti menunaikan solat sunat khusus untuk
panjang umur pada malam nisfu syaaban.

Akan tetapi, ini bukanlah bermakna bahawa kita tidak boleh 
melakukan amalan tertentu pada malam nisfu syaaban seperti  
bacaan Yasin, sebaliknya amalan tersebut  boleh diteruskan, 
namun   dengan syarat kita tidak ‘mewajibkan’ bacaan Yasin 
sebanyak 3 kali dan seumpamanya.  Di samping itu, alangkah 
baiknya juga kalau pada malam itu juga diisi dengan program 
pengajian ilmu agar pemahaman terhadap ajaran Islam 
semakin meningkat dari semasa ke semasa.

Justeru, amalan-amalan sunat seperti membaca al-Quran, 
berzikir, solat sunat, berpuasa dan yang seumpamanya 
hendaklah dilaksanakan bukan sahaja pada malam nisfu syaaban, 
akan tetapi kita hendaklah beristiqamah melaksanakan 
amalan-amalan kebajikan tersebut pada bila-bila masa 
sahaja siang ataupun malam. Sesungguhnya apabila kita 
dapat melaksanakan sesuatu amalan dengan penuh keikhlasan 
dan amalan tersebut bertepatan dengan hukum syara', 
maka kita akan tergolong daripada umat Islam yang menuju 
ke arah kebahagiaan di dunia dan di akhirat. Perbanyakkanlah 
amalan sunat di bulan Syaaban sebagai suatu persediaan 
menyambut kedatangan bulan Ramadhan al-Mubarak!